Mazda CX-5.
Tätning saknas på vissa ställen. Men holländsk specialbehandling ger plus i protokollet. Läs mer i Vi Bilägares rosttest av Mazda CX-5.
Karossens alla delar är av stålplåt. Motorhuven har ojämn invändig behandling och dåliga hörnskarvar. Under framskärmarna finns ljuddämpande kuddar som drar åt sig fukt.
Bakluckan är rostskyddad i nederkant men saknar tätning i hörnen. Dörrarna har bra skarvar och är tätade inuti, men plastlisterna i nederkant samlar smuts. Mellan vindrutestolpe och dörr finns fuktsugande isolering.
Tank av plåt, innerskärmar bak av filtmaterial, av plast fram. Underredet täcks av plastskivor, skarvarna är väl tätade. Gott om rostskyddsmedel i alla balkar, Mazda gör i Holland en specialbehandling av bilar för den svenska marknaden.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Bakluckan är rostskyddad i nederkant men saknar tätning i hörnen. Dörrarna har bra skarvar och är tätade inuti, men plastlisterna i nederkant samlar smuts. Mellan vindrutestolpe och dörr finns fuktsugande isolering.
Tank av plåt, innerskärmar bak av filtmaterial, av plast fram. Underredet täcks av plastskivor, skarvarna är väl tätade. Gott om rostskyddsmedel i alla balkar, Mazda gör i Holland en specialbehandling av bilar för den svenska marknaden.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kommer ni rosttesta nya mazda mx-5?
Eftersom du Antifeministen är så intresserad av förstärkt rostskydd så låter det som att du mest köper äldre bilar - så den som i så fall skall kryssa för "förstärkt rostskydd" är nog snarare jag eller nån annan som köper nya bilar. Men de flesta av oss nybilsköpare är nog inte beredda att betala för sånt som möjligen kan hjälpa en ägare när bilen kanske är 10--15 år gammal. För få köper nog nya bilar för att använda till dess dom skrotas.
Angående denna Mazda så är det ändå glädjande att dom tagit tag i sina tidigare rostrelaterade bekymmer så det kan faktiskt bli en Mazda vid nästa bilbyte - fick i alla fall en offert idag...:)
Antifeministen - jag har mycket svårt att tro att inbytespriset för en bil med extra rostskyddsbehandling skulle diffa jämfört med en med standardbehandling - i alla fall inte under de 3--5 år som de flesta äger sin nyköpta bil. Jag har i alla fall aldrig fått frågan och bilhandlarnas värdering av inbytet utgår numera i mycket hög grad från lägst priset på Blocket för ungefär samma bilmodell. Det är nog mera en önskedröm från din sida, tyvärr. Verkligheten är nog inte riktigt så idag. Däremot så kan nog det elektroniska bling-blinget - t ex autobroms och adaptiv farthållare - hålla upp inbytespriset . Eller så ser du det motsatta - enklare modeller utan dessa tillval kommer att värderas lägre vid inbytet.
Det är ju bra då Mazda vet att bilarna kexar på nolltid i sverige,bra gjort!
Vi vet ännu inte hur de senaste årens nya elektroniska bling-bling kommer att påverka andrahandsvärdet men när detta någon gång behöver lagas så kommer det att bli riktigt dyrt och detta kan såklart sänka andrahandsvärdet rejält. Det blir andra eller tredje ägaren som kommer att få punga upp för elektroniken.
Specialbehandling är inte samma sak som en extra rostskyddsbehandling i importhamn. Eller hur?
Det är säkert riktigt att elektroniken idag är så säker att det blir mekaniska problem, ofta orsakat av slarv genom fel olja eller för sent byte, som kommer att ge begränsningarna.
Men med den snabba utveckling som sker inom elektroniksektorn kan det bli trassel om det skulle bli fel på t.ex. någon slavdator som inte längre tillverkas och inte har någon lämplig ersättning.
Rostskador kommer säkert att finnas kvar, men sänker nog inte fordonet inom tio år.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.