Karossen är i helt stålplåt. Motor-huven är ojämnt behandad och saknar tätning i hörnen. Bakluckan är rostskyddad i nederkant men saknar tätning i hörnen. Dörrarnas skarvar är bra skyddade och de är behandlade inuti. Skärmkanternas trösklar täcks med plastlister.
CX-5 saknar skyddande stänklappar. Bränsletanken är i plåt, men väl rostskyddad. Bakskärmens konstruktion är bra. Inuti skyddar filtinnerskärmar. Framtill har CX-5 innerskärmar av hårdplast.
Chassit skyddas av plastsköldar och ett slitskydd. De flesta skarvar är tätade. Balkar och hålrum är rostskyddade.
Rostskyddsgarantin kräver årliga inspektioner.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Mazda CX-5.Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.