Hård plastinnerskärm fram med plastläpp baktill istället för vattensamlande mjukt material. Plastsköldar i ytterkanterna skyddar undertill. De flesta plåtskarvarna är tätade och slitskyddet är förhållandevis bra. Balkar och hålrum är väl skyddade. Bränsletank av plast.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
OK, så då får Mazda 3 av 5, trots i stora drag bra behandling. Jämför man med Audi som fick följande kritik "Mindre bra är att flera av skarvarna under bilen är otätade och att slitskyddet inte håller högsta klass. Dessutom saknas vaxbehandling innanför de plastsköldar som täcker stora delar av underredet." men ändå fick 5 av 5 förstår jag inte betygen.
Så klart man är skeptisk om det inte stämmer med sin egen erfarenhet och övertygelse. Men man kan undra vem som har mest på fötterna? Rostskyddsmetoder som har detta som yrke eller den enskilde bilägaren?
Det är enkelt. Mazda dras med rost!
Fattar ni inte innebörden av ordet "PROGNOS" så slå upp det i Svenska Akademiens Ordlista!!!!
Det är bara att kosta på en behandling av bilen. Efter den så är rostskyddet på topp.
Helt onödiga prognoser, går åt skogen och mest gynnas bilar man tror är bra.
Tja, byta olja, lite filter och några tändstift tar väl knappast mer än en timme. Det gör man ju nästan snabbare själv...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.