Nästa artikel
Rosttest: Mazda CX-3 2015
Rost

Rosttest: Mazda CX-3 2015

Publicerad 14 september 2015 (uppdaterad 28 november 2016)
Slitskyddet är förhållandevis bra på Mazda CX-3.
Mycket plast ger Mazda CX-3 medelbetyg. Men på vissa ställen har man missat med limmet. Läs mer i rosttestet.
Hela bilen är av stålplåt. Motorhuv och baklucka är bra behandlade mot rost inuti, men inte perfekt limmade. Dörrarna är också skyddade inuti och med limmade skarvar dock inte i alla hörn.

Innerskärmar av mjukplast bak med bra skärmkonstruktion. Under dem är skarvar tätade och dessutom finns ett tunt rostskyddsmedel. Hård plastinnerskärm fram med plastläpp baktill istället för vattensamlande mjukt material.

Plastsköldar i ytterkanterna skyddar undertill. De flesta plåtskarvarna är tätade och slitskyddet är förhållandevis bra.

Balkar och hålrum är väl skyddade. Bränsletank av plast.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-09-14 15:43
milkylainen

Attans. Jag som var lite nyfiken på bilen. Nu går den antagligen bort.
Bilar utan vettigt rostskydd eller alu i utsatta delar åker direkt i papperskorgen för min del.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.