Slitskyddet är förhållandevis bra på Mazda CX-3.
Mycket plast ger Mazda CX-3 medelbetyg. Men på vissa ställen har man missat med limmet. Läs mer i rosttestet.
Hela bilen är av stålplåt. Motorhuv och baklucka är bra behandlade mot rost inuti, men inte perfekt limmade. Dörrarna är också skyddade inuti och med limmade skarvar dock inte i alla hörn.
Innerskärmar av mjukplast bak med bra skärmkonstruktion. Under dem är skarvar tätade och dessutom finns ett tunt rostskyddsmedel. Hård plastinnerskärm fram med plastläpp baktill istället för vattensamlande mjukt material.
Plastsköldar i ytterkanterna skyddar undertill. De flesta plåtskarvarna är tätade och slitskyddet är förhållandevis bra.
Balkar och hålrum är väl skyddade. Bränsletank av plast.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Innerskärmar av mjukplast bak med bra skärmkonstruktion. Under dem är skarvar tätade och dessutom finns ett tunt rostskyddsmedel. Hård plastinnerskärm fram med plastläpp baktill istället för vattensamlande mjukt material.
Plastsköldar i ytterkanterna skyddar undertill. De flesta plåtskarvarna är tätade och slitskyddet är förhållandevis bra.
Balkar och hålrum är väl skyddade. Bränsletank av plast.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Attans. Jag som var lite nyfiken på bilen. Nu går den antagligen bort.
Bilar utan vettigt rostskydd eller alu i utsatta delar åker direkt i papperskorgen för min del.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.