Mazda 6.
Inåtvikta skärmkanter kan bli en framtida rostrisk. Läs mer i Vi Bilägares rosttest av Mazda 6.
Mazdas kaross är helt av stålplåt och samma material används i bränsletanken.
Dörrar och baklucka har bra limningar, men huven saknar tätningar i hörnen.
Huv, baklucka, dörrar, tröskellådor och balkarna under bilen är invändigt vaxbehandade. Det görs i exporthamnen i Belgien på alla Sverigesålda bilar.
Stora delar av underredet täcks av plastsköldar och utanför dessa är slitskyddet något tunt, men alla utsatta skarvar är väl tätade.
En framtida rostrisk är däremot de inåtvikta skärmkanterna bak som dessutom ligger an mot fuktsugande filtinnerskärmar. Även isoleringskuddarna i A-stolparna riskerar dra åt sig rostfrämjande fukt.
Dörrar och baklucka har bra limningar, men huven saknar tätningar i hörnen.
Huv, baklucka, dörrar, tröskellådor och balkarna under bilen är invändigt vaxbehandade. Det görs i exporthamnen i Belgien på alla Sverigesålda bilar.
Stora delar av underredet täcks av plastsköldar och utanför dessa är slitskyddet något tunt, men alla utsatta skarvar är väl tätade.
En framtida rostrisk är däremot de inåtvikta skärmkanterna bak som dessutom ligger an mot fuktsugande filtinnerskärmar. Även isoleringskuddarna i A-stolparna riskerar dra åt sig rostfrämjande fukt.
Testinformation
Betyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Så länge ni tjatar så kommer jag tjata.. ;) Kan ni visa upp ett tillfälle när filtinnerskärmar har orsakt rost?
Just dessa vikningar gör väl att en 2015 kommer ha samma rostutveckling som en 2005á,trogen tradition som lever kvar.
@ ENTJ1 - Mazda har mycket mindre rostproblem än medelbilen och t ex mindre än Audi och mycket mindre än VW enl AMS statistik.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.