Hela karossen med dörrar och luckor är av galvaniserad plåt. Motorhuv och baklucka har bristfälligt tätade skarvar. Det gäller främst hörnen. Dörrarna är bra tätade.
Mazda3 har plastinnerskärmar fram och innerskärmar av mjukt material bak. Bakskärmen har en smutssamlande hylla men med tätande limsträng i skarven. Stora delar av underredet täcks av plastsköldar. Under dem är karossen till största delen oskyddad. Det finns också många oskyddade skarvar.
Tröskelskarven är vänd nedåt och är oskyddad. Risken är också att plastlisten under trösklarna samlar fukt och smuts. Tillverkaren hävdar att bilen är vaxbehandlad i huvens framkant, bakluckans och dörrarnas nederkant samt i sparklådorna. Det är inget som kan bekräftas genom vår undersökning, medlet uppges vara ej synligt för ögat.
Bränsletank är av plast, påfyllningsrör av plåt.
Bilarna är besiktade av Rostskydds-Metoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Mazda3 1.6 DE AdvancePlusBetyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vad kan en egen rostskyddsbehandling gör för skillnad? Få upp bedömningen till 4 eller 5?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.