Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Hela karossen är tillverkad i stålplåt, t o m tank-luckan. Det finns inget rostskyddsmedel vare sig i motorhuv, baklucka, eller i dörrar. Alla dessa detaljer har fogar som är tätade men med vissa brister i hörnen och då det gäller bakluckan inte vid armaturen. Framskärmarna har en luftig konstruktion och är försedd med plastinnerskärm av hygglig utformning. Stänklappar
saknas. Bakskärmen har fortfarande en liten smutssamlande hylla men med en förbättrad utfyttad skarv som då kan tätas.
Innerskärmarna är av den mjuka typen. Mazda har på modell 3 också börjat med plastpaneler som täcker stora delar av underredet. Men behandling saknas och det finns många otätade karossskarvar. En plastskena ska skydda dörrtröskeln men riskerar också att samla smuts. Bränsletanken är av plast men med rör i plåt. Det finns ingen behandling vare sig i hålrum eller balkar. Och det är inte så lyckat att bakskärmens främre del sticker ut utanför bakdörrens bakre kant. Stänk och smuts hamnar ofelbart på skärmen.
Mazda uppger att hela karossen är galvaniserad. Årliga kontroller krävs för att rostskyddsgarantin på tolv år ska gälla.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.