Plastinklädda dörrar kan bli rostfälla på Lexus NX.
Plastinklädda dörrar och ingen inre behandling av balkar och hålrum är några anledningar till Lexus NX:s låga betyg i rosttestet, läs mer här.
Lexus NX 300h har aluminiumhuv och framskärmar med bra utformning. Baklucka och bakdörrar är behandlade i nederkant men bristfälligt då det gäller dörrarna och med sparsam tätning. Bakdörrarna utgör främre del av bakskärmen vilket inte är så lyckat i vårt klimat.
Dörrarna har plastinklädd nederdel vilket på testbilen samlat smuts och fukt (se bild). Lexus har plastinnerkärmar fram och filtinnerskärm bak med bra bakskärmskonstruktion. Bränsletank är av plåt. Inre behandling i balkar och hålrum saknas. Karosskarvarna är relativt väl tätade. Visst slitskydd finns. Den nedåtvända tröskelbalken av tre plåtar är oskyddad.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Dörrarna har plastinklädd nederdel vilket på testbilen samlat smuts och fukt (se bild). Lexus har plastinnerkärmar fram och filtinnerskärm bak med bra bakskärmskonstruktion. Bränsletank är av plåt. Inre behandling i balkar och hålrum saknas. Karosskarvarna är relativt väl tätade. Visst slitskydd finns. Den nedåtvända tröskelbalken av tre plåtar är oskyddad.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Betyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag är inte förvånad.
Oväsentligt eftersom Lexus och Toyota är byggda av magisk plåt som omöjligen kan rosta... ;-)
Undrar vad denna killen tycker om Toyotas/Lexus rostskydd, 600 mil med en RX och det är dags att lacka om delar på bilen.
Iofs så täcker Lexus det på garantin, men ändå.
http://www.clublexus.com/forums/canada/730252-please-help-rust-spots-on-my-new-rx350.html
Det bästa är att man skyller på "environmental damage"
Vill absolut kommentera C K som tycker att Toyota har bra rostskydd. Karossen kan vara skapligt rostskyddad. Nu blir sällan Toyotor så gamla som ex gamla Volvo, mycket beroende på just rostskyddet. En gammal Volvo har i regel bra rostskydd, speciellt undertill vilket definitivt inte Toyota har. Kolla trösklarna mellan golv och tröskel för att inte tala om golvet från baksätet och under bagaget. Än sämre rostskydd har dom på uppe i bakre hjulhus, så kallade fjäderbenstornen. Bakaxelbalken rostar otroligt fort, visserligen tjockare material men när genomrostningen är faktum så blir det borde dyrt och omständligt att laga/byta. Några lagningar kanske bilägaren gör men snart så dyrt att det knappast är motiverat och då skrotas bilen. Fast den ser skaplig ut på utsidan. Så länge Bilprovningens statistik räknades (till tio är) så klarade dom sig bra. Men hur ofta ser du 30 år gamla Toyotor i trafik jämfört med 30 år gamla Volvo? Ta då även hänsyn till antal sålda.
Även i Lexus är det taget i underkant....bara det som syns är nödtorftigt ordnat, det är inte premium!
@M_M. Om jag känner "c k" rätt så är texten ganska ironiskt skriven.
Ha ha ni ser inte så ofta äldre Toyota som är rostiga av den anledningen att äldre Toyotor ser ganska nya ut. I flera trådar här har ju medlemmar visat rostiga 6-åriga Toyotor som faktiskt visat sig vara 20 år gamla i verkligheten!
Och sett till försäljningen var väl en löjlig kommentar eftersom volvo säljer 5-6ggr (minst) så många bilar så visst ska man se fler äldre Volvo i trafik fortfarande.
Tittar man på blocket på hur många bilar som finns till salu av respektive Toyota och Volvo på varje årsmodell så tycker jag mig se att det följer försäljningsskillnaden ganska väl.
Du gör ett generalfel nu!
Procentandelen av färsäljningen är högre för nyare Toyota och lägre för Volvo.
Du måste jämföra hur många som finns kvar i förhållande till sålda varje enskilt år!!!
En skillnad på 19,5 och 21,7 år känns rätt liten för att säga att det ena är ett rostskyddsunderverk och det andra skulle vara undermåligt.
Volvo är generellt sett dyrare bilar som troligen vårdas på ett mer omsorgsfullt sätt under åren. Volvo har under dessa år haft en stor familjekombi som storsäljare, medans Toyota främst sålt småbilar som Yaris och Corolla/Auris. Även om Volvo har varit ett menlöst märke i många år så skulle jag nog våga påstå att många (inte alla) av de som köper Toyota är än mindre bilintresserade än de som köper Volvo.
Och detta gäller inte bara Toyota utan väldigt många tillverkare som framförallt gör små, lite billigare bilar.
Vet att vi pratat om det här innan - men den här parametern går inte att frånse ifrån - eftersom Toyota är billigare bilar med så kommer med största säkerhet underhåll och service skötas sämre och sämre med tiden jämfört med Volvobilarna. För till slut kostar service och reparationer för mycket i förhållande till bilens värde. Och då eskalerar förfallet.
När man lägger ihop alla faktorer så får jag det iallfall till att det är rätt osannolikt att det skulle just bilens byggkvalitet eller rostbeständighet som står för majoriteten av de där 2,2 extra åren längre liv.
Mm, Mina kommentarer om rostskyddet och skillnaden mellan Toyota och Volvo kommer efter tio år på Bilprovningen. Inte att förglömma att Toyota använd som privatbil i största uträckningen eller som andrabil. Volvon används som familjefraktare, släpar husvagn, båtvagn och hästsläp. Kör byggmaterial, används som firmabilar, taxi och polisbilar. Dessa slits hårt. Familjens andrabil, kanske en Toyota slipper allt detta och använd kortare och snällare körsträckor. Borträknar vi Volvo 400 som var ett misstag rätt igenom (till viss del s/v40) så är det stor skillnad på rostskydd och robusthet. Till Volvons nackdel är ju att 400 serien räknas in i statistiken.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.