Nästa artikel
Rosttest: Land Rover Freelander 1,8 I (2000)
Rost

Rosttest: Land Rover Freelander 1,8 I (2000)

Publicerad 22 september 2000 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Land Rover Freelander testades och jämfördes mot Toyota RAV 4 Widebody och Hyundai Santa Fé i Vi Bilägare nummer 18/2000.Land Rover Freelander är den enda av de testade bilarna som har innerskärmar både fram och bak. Enligt tillverkaren har Freelander två galvlager. Framskärmarna och bränsletanken är dessutom av plast.

Sämre beställt med rostskyddet är det undertill, där balkarna är helt obehandlade inuti. Utanpå skyddas dock plåten av ett välgjort slitlager - som dock avtar betänkligt efter bakaxeln. I vilken utsträckning och hur tjockt galvaniserad bilen är har inte till fullo gått att få fram.

Ett galvlager utan extra behandling stoppar inte rosten särskilt länge.
Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widströms betyg blir en trea, med ett minus i kanten.

Rostskyddsgaranti: 6 år.

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.