En välgjord behandling, både i hålrum och under bilen, räddar Lada 110 från att få betyget noll av Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström. I grunden är 110:an, liksom tidigare Ladamodeller, mycket rostkänslig.
Den är av gammaldags konstruktion och dessutom monterad med dålig precision. Resultatet är mängder av skarvar och skrymslen där rosten lätt får fäste.
Minus blir det också för bensintank o plåt. Galvaniseringen är oftast bara enkelsidig och inte tillräcklig för att på sikt kunna hålla rosten borta. Hur tjockt galvskiktet är vill, eller kan, inte generalagenten uppge.
Bilarna är besiktade av Rostskydds-Metoder AB.
Rostskyddsgaranti: 6 år
Testinformation
Betyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.