De flesta av underredets skarvar är tätade, slitskyddet överlag är godkänt. Några enstaka balkar och hålrum har behandling men den är ojämn. Det gäller även behandlingen i dörrar, motorhuv och baklucka. Ingen blästringsrisk för karossen, mycket små stänklappar.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Stoor, det stämmer inte att ViB inte säger något om att andra inte har stänklappar. Om du hade läst testet med Stonic, Aircross och Arona så får t ex Aircross kritik för att den inte har stänklappar. Så vi kan se direkt att ditt påstående är felaktigt.
Betyget 2 satt av en professionell som jobbar med just rostskydd,det räcker för mej.
Rost inom ett par år är domen, varför skulle någon misstro eller ifrågasätta detta.
Stoor, skillnaden är att det var regel på stänkskydd förut men det är inte det längre. De togs bort för att harmonisera med regler ute i Europa. Jag minns min far som var överlycklig när regeln försvann, han tog bort stänkskydden på sin Alfa så fort han kunde göra det lagligt. Han tyckte de förfulade utseendet plus ökade förbrukningen då de innebar en luftbroms. Lastbilar och transportbilar ska självfallet ha det, för personbilar tycker jag inte att det är en stor grej.
På min V90 hade den ursprungliga köparen lagt till stänkskydd i beställningen. Detta är jag överlycklig för! Förfular absolut inte och gör att bakomvarande bilar inte behöver få stenprut på sig eller att min husvagn har bytt färg efter att ha åkt på våt vägbana.
Deeds, ja om man vill ha stänkskydd så erbjuder väl de flesta tillverkare det som tillbehör?! Inte bara vid nybilsköp, utan även för eftermontering. Så även om din V90 inte hade haft det så hade du säkert kunnat montera dit det i efterhand, om du hade önskat.
Deeds, ja om man vill ha stänkskydd så erbjuder väl de flesta tillverkare det som tillbehör?! Inte bara vid nybilsköp, utan även för eftermontering. Så även om din V90 inte hade haft det så hade du säkert kunnat montera dit det i efterhand, om du hade önskat.
Jadå, jag har låtit montera stänkskydd på både nya och begagnade bilar. Kan hålla med Vi bilägare att Kians var ynkligt små.
Mazda 6 kan beställas med bakre stänkskydd,kostar fabriksmonterat 1500 kr .
De flesta bilar kan beställas med både främre och bakre stänkskydd, de finns i tillbehörskatalogerna för bilmärkena. Monteras innan leverans av bilen eller eftermonteras.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.