Nästa artikel
Rosttest: Kia Stonic (2017)
Rost

Rosttest: Kia Stonic (2017)

Publicerad 9 februari 2018 (uppdaterad 10 april 2018)
Kia Stonic.
Ojämn behandling i dörrar, motorhuv och baklucka. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Alla karossdetaljer, avgassystemet och komponenter i upphängningar etc. är av stålplåt. Det är även bensintanken, som behandlats på utsidan. Underredet täcks av plastsköldar. Innerskärmar fram och bak av plast, skärmkanter bak av bra, ej smutssamlande konstruktion. Tätning i dörrar och motorhuv är bra, sämre i baklucka och i de nedåtvända trösklarna.

De flesta av underredets skarvar är tätade, slitskyddet överlag är godkänt. Några enstaka balkar och hålrum har behandling men den är ojämn. Det gäller även behandlingen i dörrar, motorhuv och baklucka. Ingen blästringsrisk för karossen, mycket små stänklappar. 

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.

Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.

Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.

Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.

Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.

Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-02-09 10:39
Raphael

Stoor, det stämmer inte att ViB inte säger något om att andra inte har stänklappar. Om du hade läst testet med Stonic, Aircross och Arona så får t ex Aircross kritik för att den inte har stänklappar. Så vi kan se direkt att ditt påstående är felaktigt.

#2 • Uppdaterat: 2018-02-09 14:51
Reinhard

Betyget 2 satt av en professionell som jobbar med just rostskydd,det räcker för mej.
Rost inom ett par år är domen, varför skulle någon misstro eller ifrågasätta detta.

#3 • Uppdaterat: 2018-02-09 15:07
Raphael

Stoor, skillnaden är att det var regel på stänkskydd förut men det är inte det längre. De togs bort för att harmonisera med regler ute i Europa. Jag minns min far som var överlycklig när regeln försvann, han tog bort stänkskydden på sin Alfa så fort han kunde göra det lagligt. Han tyckte de förfulade utseendet plus ökade förbrukningen då de innebar en luftbroms. Lastbilar och transportbilar ska självfallet ha det, för personbilar tycker jag inte att det är en stor grej.

#4 • Uppdaterat: 2018-02-09 15:10
Deeds

På min V90 hade den ursprungliga köparen lagt till stänkskydd i beställningen. Detta är jag överlycklig för! Förfular absolut inte och gör att bakomvarande bilar inte behöver få stenprut på sig eller att min husvagn har bytt färg efter att ha åkt på våt vägbana.

#5 • Uppdaterat: 2018-02-09 15:42
Raphael

Deeds, ja om man vill ha stänkskydd så erbjuder väl de flesta tillverkare det som tillbehör?! Inte bara vid nybilsköp, utan även för eftermontering. Så även om din V90 inte hade haft det så hade du säkert kunnat montera dit det i efterhand, om du hade önskat.

#6 • Uppdaterat: 2018-02-09 15:42
Raphael

Deeds, ja om man vill ha stänkskydd så erbjuder väl de flesta tillverkare det som tillbehör?! Inte bara vid nybilsköp, utan även för eftermontering. Så även om din V90 inte hade haft det så hade du säkert kunnat montera dit det i efterhand, om du hade önskat.

#7 • Uppdaterat: 2018-02-09 16:14
Rutger Jönåker

Jadå, jag har låtit montera stänkskydd på både nya och begagnade bilar. Kan hålla med Vi bilägare att Kians var ynkligt små.

#8 • Uppdaterat: 2018-02-09 17:28
Reinhard

Mazda 6 kan beställas med bakre stänkskydd,kostar fabriksmonterat 1500 kr .

#9 • Uppdaterat: 2018-02-09 18:02
Raphael

De flesta bilar kan beställas med både främre och bakre stänkskydd, de finns i tillbehörskatalogerna för bilmärkena. Monteras innan leverans av bilen eller eftermonteras.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.