Nästa artikel
Rosttest: Kia Sportage 2.0 CRDi AWD EX
Rost

Rosttest: Kia Sportage 2.0 CRDi AWD EX

Publicerad 10 december 2010 (uppdaterad 28 november 2016)

Kia Sportage har en kaross helt i stål. Inre behandling med rostskyddsmedel finns i huv, dörrar och baklucka – men bara fläckvis.

Den rostskyddsprodukt Kia använder sig av sprids inte som den borde. Till en del räddas situationen av att dörrar och motorhuv har bra tätningar, medan bakluckan är lite sämre på den punkten.

Plastinnerskärmar finns i alla hjulhus och under bilen är balkarna invändigt behandlade. Men även där är resultatet tveksamt. Det vax som används är för tjockt och tränger inte in där det ska. Däremot är underredets skarvar bra tätade och slitskyddet vältäckande.

På minuskontot noteras även att Sportage har en bränsletank i plåt och att tröskellådornas skarvar är vända nedåt, rakt i hjulsprutet. Dessutom är stänklapparna fram för små, vilket gör att det finns risk för blästring i underkant på bakskärmarna.

– Sammantaget får Kia godkänt, men inte mer. Den inre behandlingen måste bli bättre om den ska ha avsedd effekt, säger Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström. 

Bilarna är besiktade av Rostskydds-Metoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Kia Sportage 2.0 CRDi AWD EX
Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.