Kia Sportage har en kaross helt i stål. Inre behandling med rostskyddsmedel finns i huv, dörrar och baklucka – men bara fläckvis.
Den rostskyddsprodukt Kia använder sig av sprids inte som den borde. Till en del räddas situationen av att dörrar och motorhuv har bra tätningar, medan bakluckan är lite sämre på den punkten.
Plastinnerskärmar finns i alla hjulhus och under bilen är balkarna invändigt behandlade. Men även där är resultatet tveksamt. Det vax som används är för tjockt och tränger inte in där det ska. Däremot är underredets skarvar bra tätade och slitskyddet vältäckande.
På minuskontot noteras även att Sportage har en bränsletank i plåt och att tröskellådornas skarvar är vända nedåt, rakt i hjulsprutet. Dessutom är stänklapparna fram för små, vilket gör att det finns risk för blästring i underkant på bakskärmarna.
– Sammantaget får Kia godkänt, men inte mer. Den inre behandlingen måste bli bättre om den ska ha avsedd effekt, säger Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström.
Bilarna är besiktade av Rostskydds-Metoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Kia Sportage 2.0 CRDi AWD EXBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.