Nästa artikel
Rosttest: Kia Soul EV
Rost

Rosttest: Kia Soul EV

Publicerad 24 februari 2015 (uppdaterad 28 november 2016)
Kaross i stålplåt, avsaknad av limningar och tveksam vaxbejandling drar ner betyget för Kia Soul EV. Men plus för vältätade skarvar.
Kias kaross är av stålplåt. Motorhuvens framkant är obehandlad på insidan. På minuskontot noteras även att dörrar, huv och baklucka inte är limmade i hörnen (se bild) och att innerskärmarna bak är av fuktsamlande filtmaterial. Plus för att underredets skarvar är väl tätade och att slitskyddet är acceptabelt. Balkarna under bilen är invändigt vaxbesprutade, liksom dörrar och baklucka. Men behandlingen är tveksam, vaxet har inte flutit in i skarvarna där det gör mest nytta. Kia har valt ett icke fuktsugande isolermaterial i skarven framskärm/vindrutestolpe.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-02-24 17:51
OlaClarin

Men hallå......! Det är en elbil!

#2 • Uppdaterat: 2015-02-24 17:59
ENTJ1

Hehe,batterihöljet är väl i svartplåt då.

#3 • Uppdaterat: 2015-02-25 11:07
hultarn

Feltänk.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.