Nästa artikel
Rosttest: Kia Soul (2014)
Rost

Rosttest: Kia Soul (2014)

Publicerad 17 september 2014 (uppdaterad 28 november 2016)
Huven och bakluckans olimmade hörn samt en bensintank i plåt drar ner betyget för Kia Soul.

Kia har en kaross helt i stålplåt. Dessutom är bränsletanken i plåt, vilket är negativt från rostsynpunkt. På minuskontot noteras även att dörrar, huv och baklucka inte är limmade i hörnen och att innerskärmarna bak är i fuktsamlande filtmaterial. Plus blir det däremot för att underredets skarvar är bra tätade och att slitskyddet är acceptabelt välgjort.

Balkarna under bilen är invändigt vaxbesprutade och detsamma gäller dörrar, huv och baklucka. Men behandlingen är tveksamt utförd och vaxet har inte flutit in i skarvarna där det gör mest nytta. Bra är däremot att Kia valt ett icke fuktsugande isoleringsmaterial i A-stolparna.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Kia Soul (2014)
Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.