Vissa balkar har bra vaxbehandling och de flesta skarva är tätade, dock inte den nedåtvända tröskelskarven som tyvärr är helt otätad. Även huv och baklucka har otillräcklig tätning. De är dessutom behandlade med en för tjock produkt, liksom sidodörrarna. Rostbetyget är snubblande nära en trea, men tunn lack gör att det stannar på en stark tvåa.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Och dessutom tank i plåt,året är 2017.
Det är inre så farligt med plåttank 2017 som det var 1977, nu är det minst 5% etanol i bensinen och den ersätter den tidigare karburatorspriten som alltid tillsattes i på tok för små mängder.
Men visst är det ovanligt med plåttank, undrar varför det blev så?
Undrar hur det blev så.
På den tiden 75-95 så bytte jag nog ett tiotal rostskadade plåt tankar och oftast på japanare.
Visst är det farligt att använda plåttank kan rostar som sitter i KIA än någonsin annan bästa märken som har plasttank håller bäst!
Koreanerna föreföll vara på väg åt rätt håll avseende rostskyddet. Nu verkar dessvärre någon "räknenisse"lagt näsan i blöt.
En Kia som bäst...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.