Merparten av underredets skarvar är också bra tätade, särskilt de nedåtvända i tröskellådorna. Även bottenplattans slitskydd håller bra klass och de små stänklapparna fram minskar blästringsrisken.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En sådan här liten bil borde vara byggd i aluminium och kolfiber, väga max 500 kg och hålla i minst 30 år. DET hade varit miljövänligt.
.
@milkylainen
Tja, en Volvo från förr drar ofta mindre än en modern dito. Någon skribent här på ViB skrev om det alldeles nyligen.
.
Klarsynt: Miljövänligt är inte alltid att hålla länge. Att hålla i 30 år innebär att den blir omsprungen av nyare och snålare teknik. Att hålla i 30 innebär också att om du krockar med bilen så riskerar du större skador än en modernare motsvarighet. Det är också kostnader för samhället, individen OCH miljön.
Om vi alla hade haft bilar från 60-talet. Hade det också vart miljövänligt? I slutet av 80-talet fanns nätt och jämt avgasrening.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.