
Hela karossen är i stålplåt och såväl baklucka, motorhuv som dörrar är invändigt behandlade. Dörrarnas plåtomvikningar är bra tätade, utom i hörnen där ingen limning finns.
Bakskärmarna är modernt konstruerade utan smutssamlande hylla, men innerskärmar saknas. Istället är hjulhusen behandlade med ett tjockt lager pvc-skydd.
Balkarna under bilen är invändigt behandlade, men den produkt som använts är för tjock och har därför inte fått optimal spridning. Slitskydd finns på underredet, men det är i tunnaste laget. Små stänkskydd finns fram och bak och både bränsletank och påfyllningsrör är i plast.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 7 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Kia Picanto 1.0 Edition, 5dBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.