Nästa artikel
Rosttest: Kia Optima Sportswagon (2016)
Rost

Rosttest: Kia Optima Sportswagon (2016)

Publicerad 20 januari 2017 (uppdaterad 20 januari 2017)
Kia Optima Sportswagon.
Skumgummit som ska absorbera ljud var genomblött vid inspektionen. Dessutom samlar den ovanliga tröskelkonstruktionen smuts. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Hela karossen och bränsletanken (rostskyddsbehandlad) är tillverkad i stålplåt. Motorhuv, dörrar och baklucka är behandlade inuti, men har dåligt tätade skarvar i hörnen. Bra bakskärmskonstruktion. En liten plastnäbb skyddar bakskärmen.

Undertill skyddar stora plastsköldar. Bakom dem är de flesta karossskarvar tätade – men dåligt och med vanligt slitskydd. I innerskärmarna fram finns ljudabsorberande skumgummi som var blött vid rostinspektionen. Innerskärmar fram av filt/plast och helt av plastfilt bak. Ovanlig tröskelkonstruktion fram som samlar smuts, liksom de plasttäckta dörrtrösklarna. Bra behandling i balkar och hålrum.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
 

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-01-20 14:16
Optimus

Nej, någon Optima för 330.000 eller mer blir det inte för min del. Oj så många andra snygga och bra bilar man kan få för det priset.

#2 • Uppdaterat: 2017-01-20 17:54
Roger Skagerström

Bilar som har nån annan nackdel eller konstruktionsfel nån annanstans... Rätt säker på att man blir nöjd med Kian. Därmed inte sagt att jag vill ha en. Måste va nån form av rekord i trist produktionsbil kontra fett koncept. Hoppet i mängd tråk må ha hänt innan. Men då har det varit rätt urflippade och uppenbart orealistiska koncept som blivit produktionsbilar. Men Sportspace-konceptet var redan nästan lite halvtråkigt, om än fläskigt. Och så blev den en ännu tråkigare bil av det hela.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.