Nästa artikel
Rosttest: Kia Magentis 2,5 V6 (2002)
Rost

Rosttest: Kia Magentis 2,5 V6 (2002)

Publicerad 22 september 2002 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Även om Hyundai Sonata och Kia Magentis i stort sett är identiska, byggs de i olika fabriker, där det verkar råda olika syn på rostskyddet.
Kia Magentis är sporadiskt behandlad. På vissa ställen finns det extra skyddande vax, på andra ställen inget. Hyundai Sonata har genomgått en mer heltäckande behandling.
 

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Även om Hyundai Sonata och Kia Magentis i stort sett är identiska, byggs de i olika fabriker, där det verkar råda olika syn på rostskyddet.
Kia Magentis är sporadiskt behandlad. På vissa ställen finns det extra skyddande vax, på andra ställen inget. Hyundai Sonata har genomgått en mer heltäckande behandling.

Det har dock inte hjälpt. I den vänstra längsgående balken under bilen upptäckte vår rostskyddsexpert Thomas Widström på Rostskydds-Metoder angrepp som redan bitit sig fast trots att testbilen gått bara 1 100 mil. Efterbehandlingen hade missat i en skarv och där hade rosten krupit in.
På Kia Magentis började rost blomma upp i fönsterbågens infästning i bakdörren på vänster sida.

Bilarna är inte särskilt modernt konstruerade. Visserligen är sidorna pressade i ett stycke - vilket är bra - men undertill finns ett lappverk av skarvar och kanter. Redan i fabrikerna sprutas ett ganska bra slitlager, men det är ojämnt fördelat. Mest brister fann vår rostskyddsexpert på Kia Magentis som har god behandling här och där och nästan inget på andra ställen.

Båda bilarna har bränsletank av plåt, vilket är en svaghet ur rostsynpunkt.
Rostskyddsbetyget blir bara två på en femgradig skala. Hyundai Sonata är snäppet bättre behandlad än Kia Magentis, men det har ändå inte hållit rosten borta.

Ingen av fabrikerna vågar lova mer än sex års garanti mot genomrostning, vilket tyder på en viss insikt om att det finns svagheter i skyddet.

Rostskyddsgaranti: 6 år.

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.