Kia Cee'd Sportswagon får bra betyg i rosttestet. Stänklapparna är dock små och rostskyddet bitvis märkligt applicerat.
Kaross och avgassystem av stålplåt. Invändig behandling i motorhuv, dörrar och baklucka. Bra limfogar i plåtskarvarna. Vid bakdörrarna finns ett genomskinligt blästerskydd av plast. Innerskärmarna är av plast både i främre och bakre hjulhus, tanken är av gammaldags plåt.
Rikligt rostskydd i balkar och hålrum men dålig spridning av medlet. Slitskyddet undertill är godkänt, liksom rostskyddet generellt – men märkligt nog ligger plåtskarvarnas tätning ovanpå detta skydd (se bild). Stänklappar (små) vid framhjulen. Tätningen mellan framskärm och främre dörrstolpe består av fuktsamlande skumplast som på sikt kan orsaka rost.
Rostskyddsgaranti:12 år
Rikligt rostskydd i balkar och hålrum men dålig spridning av medlet. Slitskyddet undertill är godkänt, liksom rostskyddet generellt – men märkligt nog ligger plåtskarvarnas tätning ovanpå detta skydd (se bild). Stänklappar (små) vid framhjulen. Tätningen mellan framskärm och främre dörrstolpe består av fuktsamlande skumplast som på sikt kan orsaka rost.
Rostskyddsgaranti:12 år
Testinformation
Betyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
När ska asiaterna inse att plasttank (och påfyllningsrör) är överlägset? Det har ju europeerna haft i 25 år... minst.
Stänkskydd för bränsletanken? De är påhittiga de där... ;-)
Och vad hjälper felfri elektronik när bensinen rinner ut på marken?
Händer det ofta tror du Hultarn? ;)
Jag kan meddela er som har kia ceed av senare modell som kom sent 2012. Alltså 2013 o fram.
Jag fick min levererad först i värmland och har kört 5000mil på 2 år drygt. Stänkskydden som sitter på bilen är en åtgärdsplan från februari 2013: alla bilar som fått levererad med små stänkskydd får dom utbytt eller skall säga till om dessa. Har nämligen ett ärende angående dessa hos min återförsäljare. Har fått stänk på trösklar strax innan bakdäck på tröskel så färg har försvunnit. Fick förklarat att det är en åtgärd på dessa skydd. Senare sålda bilar har redan de större skydden på bil vid leverans.
Det var/är inte så ovanligt, har själv råkat ut för det på en Fiat Uno. Några exempel:
BMW: Min 535:a läcker bensin om man tankar mer än 50 liter i tanken.
Toyota: Den sex år gamla bilen har börjat rosta i underredet och nu har även bensintanken börjat läcka ut bensin.
VW: rosthål i caddy mk1 tank är vanligt, svåra att få tag på.
Volvo: En äldre Volvo som stod parkerad vid Mårtensgatan i Ljusdal, började på torsdag morgon läcka bensin ur bensintanken.
Mitsubishi: Den läcker i skarven mellan tankhalvorna, men finns även rosthål uppe på.
Sedan har vi ju rosthål i påfyllningsröret, vilket inte är helt ovanligt, då det sitter utsatt på en del bilar, t.ex. Prius.
Helt onödiga problem enligt mig.
hultarn - den enda bil där jag haft läckage i bränsletanken var även för mig en Fiat Uno så antagligen var inte tankkonstruktionen på den bilen optimal..:)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.