Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Kias nya bil har fått ett välgjort rostskydd. Karossen är galvaniserad till 87 procent och grundskyddas med en ny metod. Istället för att dras på längden genom ett grundlackbad roteras karossen. Därigenom kan skyddslacken tränga in mer effektivt i hålrum och skarvar. Dörrar, motorhuv, baklucka och även mittstolparna har dessutom behandlats invändigt med vax. Det finns också gott om skyddsvax i tröskellådor och balkar under bilen.
Hela underredet är täckt med ett tjockt slitskydd och plåten skonas från grus- och smutssprut av stänklappar vid alla hjul. Innerskärmarna är av plast och täcker bra.
Det som hindrar Kia från att få högsta rostbetyg är att hela karossen är gjord av plåt och att sparklådornas skarv vänts nedåt. Bränsletanken är, ovanligt nog, av plåt.
- Kia Cee´d är föredömligt behandlad och i särklass den bäst rostskyddade Kiabilen, säger Vi Bilägares expert Thomas Widström och ger Cee´d en fyra i betyg.
Rostskyddsgaranti: 10 år.
Revidering: Efter Vi Bilägares egna uppföljningar och Kimab-rapporten, där karossdelar sågats loss och analyserats på 4-7 år gamla bilar, har betyget sänkts från 4 till 3. Skarvar i huv och baklucka är känsliga för angrepp, liksom tankbandet till bränsletanken i plåt. Utstickande bakdörrar och hjulhus är känsliga för blästring.
Testinformation
Betyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.