Nästa artikel
Rosttest: Jaguar XF Sportbrake (2018)
Rost

Rosttest: Jaguar XF Sportbrake (2018)

Publicerad 20 december 2018
Jaguar XF Sportbrake.
Hög användning av aluminium ger högt betyg, men ovanlig sammanfogningsmetod undertill. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Jaguarkarossens alla bärande delar och nästan alla enskilda komponenter i övrigt (motorhuv, framskärmar, tak) består av aluminium och rostar inte. Det är bara dörrarna som är tillverkade av stålplåt. Bakluckan är gjord av plast, bränslepåfyllningsröret är av rostfritt stål.

I underredet, som nästan helt täcks av sköldar, kan man se hur somliga delar fogats samman med en ovanlig metod där nitning och limning kombinerats. Alla länkarmar fram och bak är också av aluminium, liksom ”bakaxelklumpen”. Rostskyddande behandling finns i dörrarna men inte i aluminiumbalkarna under bilen. Stänklappar fram är inte standard.


Rostskyddsgaranti: 6 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
 

Testinformation

Betyg rost: 5 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.

Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.

Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.

Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.

Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.

Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-12-20 14:26
Vorwärts

Vad är känslan hos japanofilerna när en engelsk bil får bättre rostskyddsbetyg än Lexus toppmodell?

#2 • Uppdaterat: 2018-12-21 16:49
saabnisse

De bryr sig nog inte, de vet att Lexus är tillverkad med magisk plåt som inte kan rosta!

#3 • Uppdaterat: 2018-12-21 17:07
Klarsynt

Roligt det här ... det känns som om det går åt rätt håll med rostskyddet :)

.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.