Hyundai Tucson.
Luftig konstruktion och ett väl utfört slitskydd hjälper Hyundai Tucson till ett bra betyg i Vi Bilägares rosttest. Men det har snålats på vissa ställen.
Karossens alla delar är av stålplåt, men tankluckan är av plast. Luftig konstruktion av framskärmarna minskar rostrisken. Väl limmade kanter i motorhuv och baklucka, bra spridning av rostskyddsmedel i dem. Alla dörrar är behandlade på insidan och har väl limmade skarvar. Filtinnerskärmar bak med väl tätade skarvar under dem. Innerskärmar av plast fram, stänklappar fram.
Mellan vindrutestolpe och dörr finns fuktsugande isolering. Tank av plåt. Underredet har ett väl utfört slitskydd och täcks delvis av plastskivor. Längsgående balkar har snål invändig rostskyddsbehandling men alla skarvar under bilen är väl tätade.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Mellan vindrutestolpe och dörr finns fuktsugande isolering. Tank av plåt. Underredet har ett väl utfört slitskydd och täcks delvis av plastskivor. Längsgående balkar har snål invändig rostskyddsbehandling men alla skarvar under bilen är väl tätade.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Denna bil bara växer och växer i mina ögon. Ljustestet va ju också riktigt bra. Tucson ligger i topp för nästa bil!
Hyundai/Kia har haft en helt otrolig utvecklingskurva dom senaste 10-15 åren. Nu börjar dom blir lika bra på alla sätt som japanska eller europeiska bilar. Bäst av allt, dom har mycket av japansk driftsäkerhet i sitt sätt att bygga bilar (dock en bit kvar). Dom senaste åren så har även kvalitetskänsla och åkkomfort höjts rejält som i denna modell. Får man tro detta rostbetyg så har nu Hyundai bättre rostskydd än japanska märken även om jag tror detta är rätt mycket ett no issue idag då ju alla använder galvaniserad plåt m.m. Och mycket rostskyddsmedel man än häller på så försvinner det med tiden, därmed är betygskalan Vi bilägare använder inte längre helt relevant.
Ja ja lugn i stormen, de va samma flagghissning när I40 kom för några år sedan, de blev annat ljud i skällan efter en vinter i långteststallet. Vi får väl se va de blir av denna när den fått prova på en svensk vinter.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.