Hyundai ix35 har en kaross helt i stålplåt och är modernt konstruerad utan onödigt många skarvar. Invändig behandling finns i motorhuv, dörrar och baklucka. Tyvärr är sprutningen gjort med en lite för tjock rostskyddsprodukt, vilket ger en ojämn spridning.
Skärmkanterna bak är av bra konstruktion och tätningarna i huv, dörrar och baklucka är i huvudsak välgjorda. Undantaget är längst ute i hörnen, där det slarvats lite. Innerskärmar i plast finns både bak och fram och balkarna under bilen är behandlade på insidan. Här har Hyundai dessutom använt sig av en produkt med bättre spridningsförmåga, även om inte heller den är helt perfekt.
Slitskyddet under bilen får klart godkänt och det gäller även tätningen av underredets skarvar. Samtliga är noggrant tätade, även de allra längst bak. På minuskontot noteras att bilen har bränsletank i plåt och att tröskellådornas skarvar är vända nedåt, mitt i hjulsprutet.
– Hyundai har snabbt förbättrat sitt rostskydd och nya ix35 är riktigt bra. Den får en stark trea och är snuddande nära en fyra i betyg, kommenterar Thomas Widström.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Hyundai ix35 2.0 CRDi-R 4WDBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.