Nästa artikel
Rosttest: Hyundai ix35 2.0 CRDi-R 4WD (2010)
Rost

Rosttest: Hyundai ix35 2.0 CRDi-R 4WD (2010)

Publicerad 10 maj 2010 (uppdaterad 28 november 2016)

Hyundai ix35 har en kaross helt i stålplåt och är modernt konstruerad utan onödigt många skarvar. Invändig behandling finns i motorhuv, dörrar och baklucka. Tyvärr är sprutningen gjort med en lite för tjock rostskyddsprodukt, vilket ger en ojämn spridning.

Skärmkanterna bak är av bra konstruktion och tätningarna i huv, dörrar och baklucka är i huvudsak välgjorda. Undantaget är längst ute i hörnen, där det slarvats lite. Innerskärmar i plast finns både bak och fram och balkarna under bilen är behandlade på insidan. Här har Hyundai dessutom använt sig av en produkt med bättre spridningsförmåga, även om inte heller den är helt perfekt.

Slitskyddet under bilen får klart godkänt och det gäller även tätningen av underredets skarvar. Samtliga är noggrant tätade, även de allra längst bak. På minuskontot noteras att bilen har bränsletank i plåt och att tröskellådornas skarvar är vända nedåt, mitt i hjulsprutet.

– Hyundai har snabbt förbättrat sitt rostskydd och nya ix35 är riktigt bra. Den får en stark trea och är snuddande nära en fyra i betyg, kommenterar Thomas Widström.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Hyundai ix35 2.0 CRDi-R 4WD
Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.