Hyundai har successivt blivit allt bättre på rostskydd och i40 är riktigt bra behandlad. Det har sprutats vax i huv, baklucka, dörrar och även i delar av balksystemet undertill. Det mesta av underredet täcks av plastsköldar men i hålrummen under dessa saknas däremot rostskyddsmedel. Skarvarna under sköldarna är dock väl tätade.
Det sitter små stänklappar vid varje hjul, men de är inte tillräckligt stora för att skydda karossen. På testbilen hade hjulsprutet redan blästrat bort slitskyddet på en bit av sparklådornas insida. Vid bakdörrarna finns en kant som så småningom också riskerar att skadas av sprut från hjulen.
Innerskärmarna fram är delvis av pressad filt och samma material har använts i bakre hjulhusen. Det binder fukt. Ovanligt nog är bränsletanken av plåt, visserligen täckt av ett lager PVC, men ändå en framtida rostfälla. Betyget stannar vid en trea.
Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Hyundai i40 1,7 CRDi/136.Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.