Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Både Hyundai och Kia lämnar bara tio års rostskyddsgaranti. Båda är väl behandlade för att hålla den tiden.
Även om bilarna byggs vid olika fabriker - Kia i Slovakien i en helt ny fabrik och Hyundai i Sydkorea - är de konstruerade och rostskyddsbehandlade på samma sätt. Det är i stort sett omöjligt att se någon skillnad mellan dem.
Karosserna är galvaniserade till nästan 90 procent och modernt konstruerade med få skarvar där rosten kan få fäste. De flesta skarvar är dessutom väl tätade. Huv, baklucka och dörrar är också förseglade med lim och har invändig behandling med rostskyddsmedel.
Karosserna får ett speciellt bra skydd genom att de roteras i grundlackbad istället för att bara dras rakt igenom. Vid rotationen tränger lacken in i skrymslen och skarvar.
Underredena har försetts med ett lager PVC som skyddas mot nötning av stänklappar vid alla fyra hjulen. Inuti balkar och tröskellådor finns vax. Väl täckande innerskärmar håller smuts och grussprut borta från hjulhusen.
Karosserna är helt i plåt, liksom bränsletankarna. Detta faktum drar ned betyget en aning, men både Hyundai i30 och Kia Cee´d får ändå med beröm godkänt och var sin fyra.
Rostskyddsgaranti: 10 år.
Revidering: Efter Kimab-rapporten, där karossdelar sågats loss och analyserats, på 4-7 år gamla bilar, har betyget sänkts från 4 till 3.
Testinformation
Betyg
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.