Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.
Hyundai i20 är modernt byggd med få skarvar i kaross och underrede. Dörrar, huv och baklucka har välgjorda tätningar och är invändigt behandlade med vax och skärmkanterna bak är vettigt konstruerade för att motstå rost. Plus blir det även för ett gediget slitskydd under bilen och att det finns stänklappar fram.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Hyundai i20 är modernt byggd med få skarvar i kaross och underrede. Dörrar, huv och baklucka har välgjorda tätningar och är invändigt behandlade med vax och skärmkanterna bak är vettigt konstruerade för att motstå rost. Plus blir det även för ett gediget slitskydd under bilen och att det finns stänklappar fram.
Balkarna under bilen är invändigt behandlade. Men den produkt som använts har inte flutit ut som den ska och gör därför ingen större nytta. På minuskontot noteras också att hela karossen liksom bränsletanken, är i stålplåt. Innerskärmarna bak är heller inte riktigt bra. De är något för små, vilket gör att fukt och smuts kan tränga in mellan skärmarna och karossplåten.
- Om Hyundai använt en bättre produkt för behandlingen av underredets balkar hade i20 fått en fyra i betyg. Nu blir det bara en tre, säger Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
då blir det till att uppsöka en rostskyddsanläggning direkt
Nu efter 3,5 år så har jag facit i hand. Vad man missade i detta i övrigt välskrivna test var att det är något som gått snett vid handtagen till framdörrarna. Jag har nu rost som kryper ut från under gummitätningen på både förar- och passagerarsida. Drygt 2 cm långt när det väl kröp fram från gummitätningen.Verkstaden tar det preliminärt inte på garantin(!) men har gått med på att fotografera och skicka till huvudkontoret. Men det ser ut som jag kommer ha svårt att kunna sälja bilen till ett bra pris nu. Detta med rosten tycker jag är ytterst anmärkningsvärt på en bil uttagen november 2009! Håller tummarna att jag får dörrarna omlackerade på garantin och slipper vänta på genomrostning för att garantin ska börja gälla!
Jag har en Hyundai i20 årsmodell 2009 som jag köpte i höstas och är så besviken och ångrar mitt köp.
Har samma problem som Noll8 skrivit om och jag har via Bilia som fotograferat rosten och skickat bilderna till Hyundais kontor i Sollentuna försökt att få skadorna lagade. Men inte då!!!
Letade på nätet efter info om garantier och hittade att deras bilar har 5 års lackgaranti och 12 års rostskyddsgaranti.
5 års lackgaranti gällde inte min -09 utan bara bilar från 2011. Min bil hade bara 3 års garanti. Jaha...men rostskyddgarantin då? Nä då ska det ha rostat hål rakt igenom plåten. Det kommer det säkert ha gjort när bilen är 12 år gammal och den garantin också har gått ut.
Förutom all rost runt alla dörrhandtag och runt bakrutan så har dessutom lacken försvunnit på sparklådorna på båda sidorna när vi tvättade bilen i en maskintvätt på bensinmacken.
Hittar ingen info någonstans att det endast är handtvätt 30 grader som gäller, eller har jag missat nåt?
Kommer aldrig mer att köpa en Hyundai och den jag har nu får jag väl skänka bort för att bli av med.
Till Noll8 säger jag bara Lycka till!
Gåtan är löst. Det som gör handtagen extra dåliga är att gummipackningen som sitter mellan handtagen och dörrplåten sitter fast på handtaget istället för dörren(!). Detta innebär att varje gång man öppnar dörren så drar man packningen mot lacken och med hjälp av damm och smuts som fastnar under packningen så slipar man bort lacken på, uppenbarligen, 2-3 år. Därför rostar dörrarna direkt. Jag har samma problem även på bakdörrarna, men där är rosten fortfarande dold under gummipackningen.
Gällande garantin:
1. En stämpel saknas från min gamla verkstad pga att de glömde stämpla i boken, jag har kvittot och det är från stans största Hyundai-handlare. De har det dessutom i sin dator och kan intyga via telefon, men det räcker inte. Jag måste åka till min gamla verkstad och stämpla för att kunna klaga dvs Hyundai försöker ducka.
2. Min nya verkstad säger "Jag har aldrig varit med om att någon fått något på den där garantin - antingen är det inte genomrostat och då gäller den inte. Och är det genomrostat så är bilen misskött, då borde du ha bättringslackat." dvs Moment 22.
Så det verkar kört. Alltså struntar jag i att ta ledigt från jobbet för att åka till verkstaden för att stämpla serviceboken.
Detta kommer bli en mycket dyr bilaffär. Från runt 120-130 000 kr inkl vinterhjul etc till 60-65 000 kr på 3,5 år. Räkna på den värdeförlusten per mil(!). Hade blivit samma pris att köra en par år gammal BMW 1-serie eller Mercedes A-klass. Och mycket trevligare upplevelse. Aldrig mer en Hyundai. Enda bilen jag ägt som rostar så här fort och den enda bil jag blivit stående med (startmotor lade av trots varmt väder (+13 grader)). Dessutom är priset på servicearna ett skämt. Inte konstigt att de erbjuder lång garanti när de saltar varje service-besök med 2 000 kr, då har man ju betalt 10 000 på de 5 åren med garanti och så mycket som täcks av garanti har jag inte haft sönder på någon annan bil jag ägt.
Nä, Hyundai är rakt igenom en stor besvikelse.
Nu är det snart 10 månader sen jag var i kontakt med Hyundais huvudkontor och blev nekad hjälp med rosten på min bil.
Rosten på bakluckan har nu spridit sig med rekordfart och är ca 10-12 cm i omkrets. Så snart är det hål i plåten.
Tog därför ny kontakt i dag med huvudkontoret om jag kunde få hjälp via rostskyddsgarantin. Men åter igen fick jag ett nej. Om den garantin ska gälla så ska det mycket riktigt ha rostat hål, MEN då ska det ha rostat innifrån och ut.
Vilket skämt!! Hela bilen är ett stort misslyckat skämt!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.