Nästa artikel
Rosttest: Hyundai i20 1.2 Premium
Rost

Rosttest: Hyundai i20 1.2 Premium

Publicerad 5 mars 2015 (uppdaterad 28 november 2016)
Alla Hyundai i20 som säljs i Norden får extra rostskydd, men medlet behöver spridas ut bättre.



Plåtkaross, plasttank. Väl tätade skarvar i dörrar och huvar, undantaget bakluckan. Extra skydd anbringas för bilar som säljs i Norden. På motorhuvens insida ligger medlet i ”klickar” men spridningen är bättre än på tidigare Hyundai. Baklucka och dörrar är behandlade på insidan. Välgjorda innerskärmar, de främre av plast. Skärmkanter bak som inte samlar smuts eller fukt. Plasttätning mellan skärm och vindrutestolpe, bra. Plastskivor täcker delar av underredet (bild 1) och skarvarna är väl tätade, men balkarnas skyddsmedel ligger i ”klickar”, liksom medlet i trösklarna. Jämnare spridning av detta och betyget hade blivit fyra.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-03-05 10:22
silvergranen

Bra jobbat Hyundai :)
Förresten snygg liten bil!

#2 • Uppdaterat: 2015-03-05 10:31
JorgenE

En avgjutning av nya Citroen C4?

#3 • Uppdaterat: 2015-03-05 11:28
silvergranen

Japsen!
En Golf är också bullrig;)

#4 • Uppdaterat: 2015-03-05 12:13
Pi

Japsen måste ha väldigt känsliga öron alternativt har han aldrig hört en stenkross för denna nya bil är inte sämre än andra bilar i klassen när det gäller buller - jag har kört den så det är ingen gissning. Däremot är den t v för högt prissatt och den lär därmed få det jättesvårt kontra t ex nya Mazda 2. Körde 100 hk-versionen med 4-växlad (!!) automat (momentomvandlar-typ) och den fungerade väl i o f s bra men dåligt tryck i motorn och man kan gissa på att bränsleförbrukningen kommer att påverkas av denna blott 4-stegade automatlåda. Upplysningsvis så varvade den strax under 3000 varv vid runt 100 km/t. Men f ö var den väl rätt trivsam och hyfsat rymlig i kupén men som sagt - med vettig utrustning så drar priset iväg. Skall bli kul att prova nya Mazda 2 i slutet av månaden.
Sen kan man väl påstå att i stort sett allt är "bullrigt" men man bör rimligen relatera till storleks och prisklass. Och jag håller inte med att Golf 7:an kan kallas bullrig i sin klass - den är nog tvärtom på den övre kvartilen när det gäller "bullerfrihet" i den bilklassen. Visst finns det nån/några som är bättre men det finns också mängder av modeller som är sämre.

#5 • Uppdaterat: 2015-03-05 16:27
Peugo

Pyttsan! Golf 7 är definitivt bullrig. Däckljudet är ännu också den ständiga plågan i VW bilar (även nya Passat). Andra märken är mycket bättre på den fronten.

#6 • Uppdaterat: 2015-03-05 16:40
Peter E

Har kört Golf 7 i två år och 3000 mil...bullrig?? Näääädå.

VW-hataren Peugo kör sitt vanliga race.

Vad gäller Hyundai.s rostskydd så verkar det finnas möjlighet till förbättring.

#7 • Uppdaterat: 2015-03-05 18:50
ENTJ1

Näh,usch,skräp,Fabian är däremot en riktig bil.
Styrningen på i20 är väl gissningsvis livsfarlig den med.

#8 • Uppdaterat: 2015-03-05 20:05
Pi

Men märkligt nog brukar inte Golf 7 pekas ut som ovanligt bullrig i de tester man ser utan är ofta bland de mindre bullriga - i motsats till Kia Ceed som alltid pekas ut som bullrig, tyvärr. Säkert en bra bil f ö och det är ju bra att man fått till stolarna och körställningen som var helt under isen på tidigare modell. Och det finns givetvis bilar med lägre bullernivå än Golf 7 men i klassen är det nog ändå inte så många - oavsett vad vissa VAG-motståndare säger. Fast nu handlade ju artikeln om nya i20 som nog kräver ett attraktivare pris för att få nån försäljningsvolym i Sverige.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.