Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.
Hyundai i10 är betydligt bättre rustad att stå emot rosten än Ford Ka. Bilen är invändigt behandlad i huv, dörrar och baklucka. Dessa har också bra tätningar. Även balkar och hålrum under bilen har fått en invändig behandling. Men det vax som använts har inte riktigt flutit ut som det ska. Därför är vissa skarvar oskyddade trots behandlingen.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Hyundai i10 är betydligt bättre rustad att stå emot rosten än Ford Ka. Bilen är invändigt behandlad i huv, dörrar och baklucka. Dessa har också bra tätningar. Även balkar och hålrum under bilen har fått en invändig behandling. Men det vax som använts har inte riktigt flutit ut som det ska. Därför är vissa skarvar oskyddade trots behandlingen.
Slitskyddet under bilen är betydligt bättre än på Ford Ka, men lite ojämnt sprutat. Det är i tunnaste laget på mitten, liksom allra längst bak.
Skärmkantskonstruktionen bak är vettigt konstruerad, helt utan smutssamlande hylla. Men ett minus är att i10 saknar innerskärmar bak. Fram skyddas hjulhusen av plastskärmar.
Bilen har stänklappar runt om och det ger plus i protokollet. Negativt är däremot att fjäderbensholkarna fram, som har många skarvar, är helt obehandlade. Det kan vara en framtida rostfälla. Bränsletank i plåt är heller inte bra från rostskyddssynpunkt, men den är i alla fall omsorgsfullt behandlad.
- Hyundai i10 har ett oväntat vettigt rostskydd, särskilt med tanke på att det handlar om en liten billig bil. Bilen får en stark trea i betyg och har, trots vissa missar, goda förutsättningar att stå emot rosten bra, säger Thomas Widström.
Rostskyddsgaranti: 10 år.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.