Nästa artikel
Rosttest: Hyundai i10 (2009)
Rost

Rosttest: Hyundai i10 (2009)

Publicerad 22 september 2009 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Hyundai i10 är betydligt bättre rustad att stå emot rosten än Ford Ka. Bilen är invändigt behandlad i huv, dörrar och baklucka. Dessa har också bra tätningar. Även balkar och hålrum under bilen har fått en invändig behandling. Men det vax som använts har inte riktigt flutit ut som det ska. Därför är vissa skarvar oskyddade trots behandlingen.
 

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Hyundai i10 är betydligt bättre rustad att stå emot rosten än Ford Ka. Bilen är invändigt behandlad i huv, dörrar och baklucka. Dessa har också bra tätningar. Även balkar och hålrum under bilen har fått en invändig behandling. Men det vax som använts har inte riktigt flutit ut som det ska. Därför är vissa skarvar oskyddade trots behandlingen.

Slitskyddet under bilen är betydligt bättre än på Ford Ka, men lite ojämnt sprutat. Det är i tunnaste laget på mitten, liksom allra längst bak.

Skärmkantskonstruktionen bak är vettigt konstruerad, helt utan smutssamlande hylla. Men ett minus är att i10 saknar innerskärmar bak. Fram skyddas hjulhusen av plastskärmar.

Bilen har stänklappar runt om och det ger plus i protokollet. Negativt är däremot att fjäderbensholkarna fram, som har många skarvar, är helt obehandlade. Det kan vara en framtida rostfälla. Bränsletank i plåt är heller inte bra från rostskyddssynpunkt, men den är i alla fall omsorgsfullt behandlad.

- Hyundai i10 har ett oväntat vettigt rostskydd, särskilt med tanke på att det handlar om en liten billig bil. Bilen får en stark trea i betyg och har, trots vissa missar, goda förutsättningar att stå emot rosten bra, säger Thomas Widström.

Rostskyddsgaranti: 10 år.

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.