Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Enligt Hyundai är karossen till 65 procent byggd i höghållfast stål med 63 galvaniserade detaljer, vilket innebär hela bilen förutom taket. Vi Bilägares rostkskyddsexpert Thomas Widström ger bra betyg på karossen som har få skarvar. Motorhuven är skyddat i framkant och i hörnen. Bakluckan har rostskyddads inuti. Getz har innerskärmar fram och stänklappar Skärmen är dock inte skyddad med vax. Dörrarna är bra limmade och är skyddade med vax inuti. Bra avrinningar. Bak saknas innerskärmar men rostskyddsmedel finns på insidan.
Konstruktionen innebär dessvärre att det finns en smutssamlande hylla. Plåttanken är skyddad av en plastsköld som är fäst direkt mot tanken utan spalt, varför vatten och smuts kan ge rostangrepp med tiden. Undertill finns en väl utfört slitskydd. Getz är uppenbarligen rostskyddad redan vid fabrik. Tyvärr saknas hålrumsbehandling förutom i sparklådor. Det förekommer också sporadiska sprutningar. Fjäderholkarna är helt oskyddade. Getz har små stänkskydd också bak. Betyg blir 3 även om det är knappt. Minus för plåttank, ej sprutade balkar, bakskärmarnas konstruktion. Plus för få yttre skarvar.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.