Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Honda förlitar sig i stort sett helt och hållet på bilplåtens motstånd mot rostangrepp. Karossen har få skarvar och saknar dessutom skyddande lister. Det är bra ur rostsynpunkt men ger så småningom lackskador från andras dörrar osv. Motorhuv, baklucka och dörrar är helt obehandlade inuti. Dörrarnas skarvar är väl limmade. Dörrens skarv där rutan börjar är däremot sällsynt fult gjord och inte helt tät. Jazz har en bra skyddande innerskärm fram, med liten stänklapp. Bak täcker innerskärmen obegripligt nog inte den känsliga yttre kanten. Mindre stänklapp finns framkant.
Bränsletanken är centralt placerad och av plastmaterial. Påfyllningsröret i svartlackad plåt är draget längs bilens bakdel och är inte skyddat annat än av lackskiktet. Det kommer att rosta, hävdar Thomas Widström. Jazz har många otäta skarvar undertill. Hålrummen är obehandlade liksom fjäderholkarna fram.
Betyg blir 2.
Rostskyddsgaranti: 6 år.
Testinformation
Betyg
11 398 svenska bilägare har lämnat kompletta svar i AutoIndex 2018. Det slumpmässiga urvalet visar ett tvärsnitt av landets bilburna befolkning. Flest bilägare återfinns i åldersspannet 50–65 år. Den svenska undersökningen består i år av 23 märken, utvalda efter storleken på marknadsandelar från årsmodell 2011 och senare. Två märken, Lexus och Mini, utgår eftersom marknadsandelarna sett över åren inte överstigit en procent. Antalet svar ger inte fullständig statistisk säkerhet.
AutoIndex är ett skandinaviskt samarbete mellan Vi Bilägare, danska tidningen Motor, diverse norska bilmagasin samt konsult- och researchföretaget Loyalty Group med säte i Köpenhamn. Motsvarande frågor har också ställts till danska och norska bilägare och det skandinaviska underlaget kommer även att resultera i en kvalitetsbedömning av bilarna på modellbasis. Nationellt sker presentationen märkesvis och då ges det möjlighet att bedöma hur verkstäderna och återförsäljarna sköter sig på respektive marknad.
Hela svarsunderlaget bygger på bilägare som har bilar i årsmodellspannet 2011–2017. I bedömningsfrågorna har bilägarna satt betyg i en skala 1–7. De samlade resultaten har bearbetats statistiskt enligt en regressionsanalys och viktats efter frågornas betydelsegrad. Resultaten presenteras som indextal i en skala som teoretiskt går från 1 till 1 000 poäng och där 500 blir ett mått på medelnöjdnivå.
Vägningen av kärnområdenas betydelse för totalresultatet av AutoIndex 2018 ser ut så här: Bilen (kvalitet, egenskaper, ekonomi) 40 procent, verkstaden 20 procent, säljprocessen 20 procent och lojaliteten och referenser till det egna märket 20 procent.
I presentationen av ämnesområden eller i separata frågor rangordnar vi respektive märke efter de indextal som uppnåtts. Det betyder att de märken som hamnar i botten inte behöver ha missnöjda kunder, utan oftast ligger resultaten klart över medelnöjdnivå; alltså nöjd, nöjdare eller nöjdast.
Bland de 70-talet bedömningsfrågor som ställts är det bara ett fåtal som hamnar närmare medelnöjdnivå och då rör det sig oftast om frågor som är ekonomiskt betingade, typ om driftskostnader, andrahandsvärden, reservdelspriser med mera.
Medelvärdet för det samlade resultatet av AutoIndex 2018 blev 820 poäng, att jämföra med 824 poäng 2017.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.