Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.
Detta är typexempel på en bil som borde få specialbehandling för de nordiska marknaderna, kommenterar Vi Bilägares rostexpert efter besiktningen av Honda Insight.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Detta är typexempel på en bil som borde få specialbehandling för de nordiska marknaderna, kommenterar Vi Bilägares rostexpert efter besiktningen av Honda Insight.
Någon rostskyddsbehandling värd namnet ges inte vid den japanska fabriken. Det är tomt i alla hålrum, men en del omsorg har lagts på att täta låtskarvarna i dörrarna och på underredet. I bakre hjulhusen sitter innerskärmar av pressad textil som binder fukt. Framkanten på hjulhusen bildar en hylla där mängder av lort kan samlas. Det ser bättre ut framtill. Innerskärmarna är av plast och sluter an mot skärmkanten. Sparklådorna, som har en nedåtvänd skarv, skyddas till viss del av små stänklappar bakom framhjulen.
Största delen av bilens botten täcks av sköldar (för aerodynamikens skull). Under dessa finns ingen behandling men öppna plåtpartier skyddas av underredsmassa. Vissa skarvar är vågformade, som korrugerad plåt, vilket ger bättre ventilation och motståndskraft mot rost. Trots vissa moderna lösningar får Honda Insight bara rostskyddsbetyget två, precis som de flesta Hondabilar vi tidigare besiktat.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.