Honda CR-V har en kaross helt i stålplåt, men är modernt konstruerad med relativt få skarvar. Motorhuv, dörrar och baklucka har välgjorda tätningar, men saknar synlig invändig behandling.
Bilens främre innerskärmar täcker inte hela hjulhusen och bak finns inga innerskärmar. Istället har de bakre hjulhusen behandlats med ett slitskydd i PVC. Plastprofilerna utanpå dörrar och skärmkanter kan bli en framtida rostfälla och samma sak gäller de otätade skarvarna under bilen.
Stora partier av underredet täcks av plastsköldar och under dem finns ingen behandling alls. Dessutom är slitskyddet på de delar som inte täcks av sköldarna ytterst sporadiskt och bara de mest utsatta skarvarna tätade, men inte särskilt noggrant.
Balkarna under bilen har inte någon synlig inre behandling, men enligt Honda finns ett extremt tunt skyddande skikt med rostskyddsmedel.
– Honda CR-V har alldeles för många brister för att klara ett godkänt betyg, säger Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Honda CR-V 2.2 i-DTECBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.