Nästa artikel
Rosttest: Honda CR-V (2019)
Rost

Rosttest: Honda CR-V (2019)

Publicerad 17 maj 2019
Honda CR-V.
Duttbehandling i dörrar och huv gör att den skyddande effekten blir liten. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
CR-V:s kaross är av stålplåt. Baklucka, huv och dörrar har alla dåligt tätade hörn. Bakluckan saknar helt invändig behandling medan dörrar och huv har duttbehandlats med vax, den skyddande effekten är liten. Behandling i balkar saknas helt. Plastsköldar i nederkanten på dörrar och tröskellådor ger visst slitskydd.

Hjulhusen fram skyddas av innerskärmar i hårdplast, bak är de gjorda av filtmaterial. Bottenplattan har delvis klätts i filtmaterial, det ger en ljuddämpande effekt men är inte ett slitskydd i traditionell bemärkelse. Sparklådorna (dörrtrösklarna) har en nedåtvänd, illa tätad skarv som är utsatt för smuts och sprut.


Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-05-17 11:44
Vorwärts

Uselt.

#2 • Uppdaterat: 2019-05-17 13:06
L. Mäkinen

Varför kosta på ett rostskydd om ägarna är nöjda ändå?

#3 • Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)

"Vem har sett en rostig Honda?"

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.