CR-V:s kaross är av plåt. Baklucka, huv och dörrar har alla dåligt tätade hörn. Bakluckan saknar helt behandling medan dörrar och huv har duttbehandlats med vax, den skyddande effekten är liten. Behandling i balkar saknas helt. Plastsköldar i nederkanten på dörrar och tröskellådor ger visst slitskydd.
Hjulhusen fram skyddas av innerskärmar i hårdplast, i bak är de gjorda av filtmaterial. Bottenplattan har delvis klätts i filtmaterial, det ger en ljuddämpande effekt men är inte ett slitskydd i traditionell bemärkelse. Sparklådorna (dörrtrösklarna) har en nedåtvänd (utsatt för smuts och sprut) och dåligt tätad skarv.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vad är det som gör att det inte blir en etta i betyg? Mycket sämre än sådär blir det väl inte?
Tror aldrig jag sett en rostig Honda. Kanske beror på ägarna då.
Jag har köpt en ny Honda en gång. Den rostade på några månader pga tunn lack.
Dagens bilar blir sällan över 15 år, rosten hinner få fäste men syns inte. Men dold rost är inte bra, speciellt av säkerhetsskäl.
Mäkinen: Du blandar inte ihop bilen med utegrillen från Rusta? ;-)
pinjong,
Det hade inte förvånat mig om en sån hade rostat. Hondan var min första nya bil så jag blev besviken över de bruna prickarna ovanpå tröskeln.
Mäkinen: Om det var en ny bil så antar jag att du begärde en förklaring från säljaren och att den inte var att "lacken är tunn på den här modellen".
pinjong,
De lackade om tröskeln utan vidare kommentarer och det var ungefär lika bökigt som alla andra fel som blev på den med styrväxel, stötdämpare och vad det nu var mer. Enkelt att lämna in och åka tunnelbana till jobbet. Bytte bort den mot en Opel med plastkaross efter 11 månader.
2a verkar vara standard betyg på japanska bilar..
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.