Nästa artikel
Rosttest: Honda Civic Hybrid (2006)
Rost

Rosttest: Honda Civic Hybrid (2006)

Publicerad 22 september 2006 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Honda lämnar tolv års rostskyddsgaranti men är inte särskilt bra behandlad.  Honda hävdar visserligen att Civic har behandlats med en ny och revolutionerande (hemlig) metod, men sådana uppfinningar har tidigare inte visat sig så framgångsrika. Faktum är, att Civic saknar en stor del av nödvändigt skydd som tätade skarvar och vax. Underredet skyddas av plastsköldar och ett litet slitlager i ytterkanten.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Honda lämnar tolv års rostskyddsgaranti men är inte särskilt bra behandlad.  Honda hävdar visserligen att Civic har behandlats med en ny och revolutionerande (hemlig) metod, men sådana uppfinningar har tidigare inte visat sig så framgångsrika. Faktum är, att Civic saknar en stor del av nödvändigt skydd som tätade skarvar och vax. Underredet skyddas av plastsköldar och ett litet slitlager i ytterkanten.

Bara på vissa ställen finns spår av vaxskydd inuti balksystemet. På andra ställen rinner vattnet ur hålrummen när pluggarna avlägsnas. Det tyder på dålig dränering vilket ger stor risk för rostangrepp.

 Dörrar, motorhuv och baklucka har dock tätats ordentligt. Framtill finns innerskärmar, baktill är hjulhusen så gott som oskyddade. En kraftig vikt kant samlar mängder med våt lort och är svår att spola  ren. Bilen kan inte sägas vara konstruerad för att stå emot rost. Det mesta ser ut som det alltid har gjort med många plåtlappar och skarvar som sitter känsligt till.

Rostskyddet får betyget två tills den "revolutionerande"  och osynliga behandlingen har bevisat sin effektivitet.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.