Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.
Honda lämnar tolv års rostskyddsgaranti men är inte särskilt bra behandlad. Honda hävdar visserligen att Civic har behandlats med en ny och revolutionerande (hemlig) metod, men sådana uppfinningar har tidigare inte visat sig så framgångsrika. Faktum är, att Civic saknar en stor del av nödvändigt skydd som tätade skarvar och vax. Underredet skyddas av plastsköldar och ett litet slitlager i ytterkanten.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Honda lämnar tolv års rostskyddsgaranti men är inte särskilt bra behandlad. Honda hävdar visserligen att Civic har behandlats med en ny och revolutionerande (hemlig) metod, men sådana uppfinningar har tidigare inte visat sig så framgångsrika. Faktum är, att Civic saknar en stor del av nödvändigt skydd som tätade skarvar och vax. Underredet skyddas av plastsköldar och ett litet slitlager i ytterkanten.
Bara på vissa ställen finns spår av vaxskydd inuti balksystemet. På andra ställen rinner vattnet ur hålrummen när pluggarna avlägsnas. Det tyder på dålig dränering vilket ger stor risk för rostangrepp.
Dörrar, motorhuv och baklucka har dock tätats ordentligt. Framtill finns innerskärmar, baktill är hjulhusen så gott som oskyddade. En kraftig vikt kant samlar mängder med våt lort och är svår att spola ren. Bilen kan inte sägas vara konstruerad för att stå emot rost. Det mesta ser ut som det alltid har gjort med många plåtlappar och skarvar som sitter känsligt till.
Rostskyddet får betyget två tills den "revolutionerande" och osynliga behandlingen har bevisat sin effektivitet.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.