De bakre skärmkanterna är utformade så att smuts, fukt och grus inte samlas. Underredet täcks av stora plastsköldar. Slitskyddet under dessa är nästan obefintligt men tätningen av skarvar är väl utförd. Balkar i underredet har bara fläckvis behandling med vax. Innerskärmar av plast fram, av filtmaterial bak. Tank och påfyllningsrör av plast. Stänklappar saknas, risk för blästring av främre skärmkanter.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Rostskyddsgaranti är ju närmast värdelöst, eftersom det generellt bara gäller inifrån genomrostade bärande delar.
Kanske inte bara bärande delar men det skall tydligen komma inifrån i alla fall.
Men en välgjord konstruktion och rostskyddsbehandling ifrån fabrik är nog viktigare än "garantin" - t ex som för BMW 1-serie som verkade ha både en bra konstruktion och ett bra skydd sett ur rostskydds-synpunkt.
Har det gjorts någon avstämning på hur bra de här bedömningarna sedan stämt överens med hur bilarna verkligen rostar? Har man kunnat förutspå de bilar som senare visat sig få problem, tex vissa årsmodeller av Mercedes kring millenieskiftet och VW från mitten av 2000-talet.
Japaner verkar inte kunna det här med rostskydd
Sammen. Du kan väl själv läsa krocktesten som ViB gjorde på rostiga gamla VW Golf och Mazda.
http://www.vibilagare.se/nyheter/krocktest-avslojar-rost-kan-oka-dodsrisken
Skrot..
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.