Underredet täcks av stora plastsköldar. Slitskyddet under dessa är nästan obefintligt men tätningen av skarvar är väl utförd. Balkar i underredet har bara fläckvis behandling med vax. Innerskärmar av plast fram, av filtmaterial bak. Tank och påfyllningsrör av plast. Stänklappar saknas, risk för blästring av främre skärmkanter.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Skall bli intressant att höra invändningarna mot testet..
Lite ögontjäneri alltså, man gör bra där det kan tänkas att kontrolleras, ungefär som när jag dammsuger.
Undrar om det är tillräckligt med lack överallt så folk slipper rost på släta ytor efter några månader.
Det är tråkigt att man inte gör en mätning av tjockleken på lackskiktet.
Jag har sett flera bilar med dåliga resultat i rosttestet som haft mindre rost än de med bättre betyg.
Ett bra rostskydd handlar inte enbart om bra vaxning och väl tätade skarvar, en väl utförd lackning är minst lika mycket värd.
Jag har sett ordvalen flera gånger. "Fläckvis behandling". Men jag undrar hur man misslyckas så kapitalt med sitt rostskydd? Sitter man verkligen.. "En fläck här.. en fläck där..." eller är det bara uselt gjort?
Typ någon gubbe som sitter och röker och kollar på "vuxenrullar" på efterbehandlings-verkstaden måttar lite halvhjärtat med vaxlansen... ?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.