Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.
Honda har fördubblat garantitiden på nya Civic, från sex till tolv år. För att klara åtagandet har en rad åtgärder vidtagits.
Bland annat används en ny tunn rostskyddsprodukt inuti dörrar, huv, baklucka och i balkarna under bilen. Större delen av underredet är dessutom täckt av stora plastsköldar och hela karossen, utom taket, är behandlad med ett fem-sex mm tjockt lager av galvanil.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Honda har fördubblat garantitiden på nya Civic, från sex till tolv år. För att klara åtagandet har en rad åtgärder vidtagits.
Bland annat används en ny tunn rostskyddsprodukt inuti dörrar, huv, baklucka och i balkarna under bilen. Större delen av underredet är dessutom täckt av stora plastsköldar och hela karossen, utom taket, är behandlad med ett fem-sex mm tjockt lager av galvanil.
På pluskontot noterar vår rostskyddsexpert Thomas Widström att limningarna av skarvarna i dörrar, huv och baklucka är välgjorda. Framskärmarna har en vettig infästning och de bakre skärmkanterna är bra konstruerande, utan smutssamlande hylla. Innerskärmarna fram ser bra ut och stänklappar finns.
Lika nöjd är han inte med de många otätade skarvarna under bilen. Hela karossen är dessutom i plåt och innerskärmar bak saknas. Ingen behandling finns innanför plastsköldarna under bilen, där smuts och fukt lätt samlas. Underredets slitskydd är snålt tilltaget och sparklådornas skarvar är vända nedåt, mitt i hjulsprutet.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.