Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
S-Max har en genomtänkt konstruktion, bland annat med skarvar som är "vågformade" och som luftas automatiskt. Framskärmarna har monterats så luft kommer åt att cirkulera, men fjäderbensholkarna är helt plåtrena. Alla limfogar är genomgående bra gjorda och det finns rejält med slitskydd på underredet. Dock upphör behandlingen helt baktill och ovanför bakaxeln går det att hitta helt otätade skarvar.
Ett par minimala stänklappar ska skydda mot sprut från drivhjulen, men riktiga stänkskydd kostar 300 kr extra till varje hjulpar. Lika dumt som snålt. Inuti balkar och dörrar finns rikligt med vax, men huv och baklucka är torra invändigt. En gigantisk plastsköld utanpå bakluckan är avsedd att skydda plåten.
Den kan emellertid också bli till förtret då det inte syns vad som händer där under. I framskärmarna sitter innerskärmar av plast men baktill håller Ford fast vid fuktsamlande filtskärmar. Trots missar här och där är S-Max den bäst rostskyddade Forden som Vi Bilägares rostexpert har undersökt. Men betyget blir ändå inte bättre än en trea. Dock en stark sådan.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.