Nästa artikel
Rosttest: Ford S-Max 2,5 T
Rost

Rosttest: Ford S-Max 2,5 T

Publicerad 22 september 2009 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

S-Max har en genomtänkt konstruktion, bland annat med skarvar som är "vågformade" och som luftas automatiskt. Framskärmarna har monterats så luft kommer åt att cirkulera, men fjäderbensholkarna är helt plåtrena. Alla limfogar är genomgående bra gjorda och det finns rejält med slitskydd på underredet. Dock upphör behandlingen helt baktill och ovanför bakaxeln går det att hitta helt otätade skarvar.
 
Ett par minimala stänklappar ska skydda mot sprut från drivhjulen, men riktiga stänkskydd kostar 300 kr extra till varje hjulpar. Lika dumt som snålt. Inuti balkar och dörrar finns rikligt med vax, men huv och baklucka är torra invändigt. En gigantisk plastsköld utanpå bakluckan är avsedd att skydda plåten.

Den kan emellertid också bli till förtret då det inte syns vad som händer där under. I framskärmarna sitter innerskärmar av plast men baktill håller Ford fast vid fuktsamlande filtskärmar. Trots missar här och där är S-Max den bäst rostskyddade Forden som Vi Bilägares rostexpert har undersökt. Men betyget blir ändå inte bättre än en trea. Dock en stark sådan.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.