Ford S-Max har en kaross helt i stålplåt. Bilen saknar också invändig behandling i huv och baklucka (men i dörrarna finns det) och är bara sporadiskt sprutad inuti underredets balkar.
Minus blir det även för att slitskyddet under bilen är för tunt för att vara effektivt och att en onödigt kladdig produkt använts. S-Max har dessutom bakre innerskärmar av ett filtliknande material som samlar fukt.
På pluskontot registreras att tätningen av skarvarna i fjäderbensholkarna har förbättrats och att rejäla stänklappar fram numera är standard. Det sistnämnda kan vara lösningen på de blästringsproblem Ford haft på många av sina modeller.
S-Max har också vettigt konstruerade skärmkanter bak och tummen upp blir det även för att många av skarvarna under bilen har ventilationsspalter som leder bort fukten.
– En klok förbättring är de rejäla stänklapparna fram. De kommer radikalt att minska risken för blästring av tröskellådor och bakskärmar, kommenterar Thomas Widström.
Bilarna är besiktade av Rostskydds-Metoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Ford S-Max 2.0 TDCi/163 TitaniumBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.