Nästa artikel
Rosttest: Ford Puma, Hyundai Kona och Nissan Juke (2020)
Rost

Rosttest: Ford Puma, Hyundai Kona och Nissan Juke (2020)

Publicerad 1 juni 2020
Vi analyserar rostskyddet i småsuvarna.

Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.

Ford Puma

Chassi utan inslag av aluminium. Avgassystem i plåt undantaget slutröret i rostfritt. Tankens bränsepåfyllningsrör är även det i rostfritt. Inga tätade skarvar i bottenplattan, tröskellådornas nedåtvända skarv kan fånga upp smuts och är dåligt tätad.

Balkarna är sporadiskt behandlade. Fuktsamlande bullerdämpande material vid A-stolpen. Bakdörren är en del av bakskärmen. Skärmkanten bak skyddas av en gummilist. Bakom gummilisten är skärmkanten punktsvetsad (bild 1).

Skarven mellan plåtarna är helt obehandlad och det är fritt för fukt och salt att introducera sig. Dörrarna i sig har fått invändig vaxbehandling. Ingen blästerrisk.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 2/5

Hyundai Kona

Kaross av stålplåt, men motorhuven är av aluminium. Invändig vaxbehandling i baklucka och samtliga dörrar, bra. Tätningen av bakluckan får godkänt men hörnpartierna i dörrarna har bristande tätning (bild 2, röd bil vid inspektion).

Innerskärmar av plast fram och bak. Hjulhusens skarvar har välgjorda tätningar och de bakre skärmkanterna har en konstruktion som inte samlar smuts.

I den främre krockbalken har man använt viktbesparande aluminium, lika så i länkarmarna fram, övriga hjuluphägningskomponenter är av stål. Dörrtrösklarna har nedåtvänd skarv med bristande täting, innsidan av trösklarna skyddas av vax.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 3/5

Nissan Juke

Likt Puma är bakdörren en del av hjulhuset vilket gör dörren utsatt och till en rostfälla. Hjulhusen har innerskärmar av filt bak och plast fram. Runt tankpåfyllningshalsen finns ett stort hål som samlar smuts (bild 3).

Över tid innebär det en stor risk för genomrostning. Mellan framskärmar/kupé används en fuktsamlande ljudisolering. Det finns ingen invändig behandling i balkar. Chassit är delvis inklätt i plastsköldar.

Tröskellådorna har en uppstyvande nedåtvänd skarv, otätad. Det finns slitskydd på de mest utsatta detaljerna. Nissan använder ingen aluminium till hjulupphägningar eller chassi. Hörnen runt dörrar och huv är dåligt tätade.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 2/5

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.