Nästa artikel
Rosttest: Ford Mustang V6 Convertible
Rost

Rosttest: Ford Mustang V6 Convertible

Publicerad 3 maj 2006 (uppdaterad 28 november 2016)

Plus för motorhuv i aluminium. Det finns någon form av innerskärm fram. I dörrarnas skarvar är plåten bara vikt omlott utan tätande limning. Ingen tillstymmelse till rostskyddsmedel  i balkar eller på karossens undersida, bara vanlig lackering eller grundlackering. Bränsletanken är i plåt, visserligen skyddad från stänk. Bakskärmarna har heller inte någon smutssamlande konstruktion men skarvarna är helt oskyddade.

– Här är alla fel gjorda, summerar Thomas Widström.

Men å andra sidan är bilen direktimporterad och inte avsedd för svensk miljö.

Rostskyddsgaranti finns inte. Bilen får difinitivt underkänt.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Testinformation

Betyg rost: 1 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.