Ford Mondeo har en kaross helt i stålplåt. Invändig behandling med rostskyddsmedel finns i dörrar och motorhuv, men saknas i bakluckan. Behandlingen i huven är dock mycket snål.
Balkarna under bilen är sprutade på insidan, men underredets yttre slitskydd är inte på topp. En del av bottenplattans skarvar är bristfälligt tätade.
Stänklapparna fram är alldeles för små för att vara effektiva och innerskärmarna bak är gjorda i ett fuktbindande filtliknande material. Själva skärmkanterna är dock vettigt konstruerade.
Mondeo löper allvarlig risk att, till följd av hjulsprut, drabbas av blästringsskador i nederkant på bakdörrarna/skärmkanterna. Skyddsfilm som förhindrar lackskador på de utsatta ställena finns inte.
– Alla Mondeo som säljs i Sverige får en extra rostskyddsbehandling och det är förstås bra. Men tyvärr verkar kvaliteten på åtgärderna vara ojämn och det kan skilja från bil till bil, säger Vi Bilägares expert Thomas Widström.
Bilarna är besiktade av Rostskydds-Metoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Ford Mondeo 2.0 TDCi Kombi, 163 hkBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.