Nästa artikel
Rosttest: Ford Mondeo (2017)
Rost

Rosttest: Ford Mondeo (2017)

Publicerad 20 september 2017 (uppdaterad 28 augusti 2018)
Ford Mondeo.
Smetigt slitskydd har lagts på i efterhand. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Mondeos kaross, dörrar och motorhuv är av stålplåt, medan bakluckan är av aluminium. På kombimodellen är bakluckan av plast, några andra skillnader i rostskydd finns inte. Motorhuven saknar invändig behandling och har dålig tätning i hörn. Dörrarna har bättre tätningar och är invändigt behandlade. Bakre innerskärmar av filtmaterial, de främre av plast. Fuktsugande material i skarven vindrutestolpe/framskärm.
 
Underredet har ett smetigt, i efterhand pålagt slitskydd, under täckskivorna av papp saknas behandling alldeles. Yttre längsgående balkar behandlade på insidan, men inte de inre. Balkar och hålrum bak har bra behandling. 

Rostskyddsgaranti: 12 år

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-09-20 17:50
saabnisse

Nu har familjens Mondeo snart nått treårsåldern och är mogen för byte.
Den visar absolut inga tecken på rostskador någonstans och det finns det väl ingen bil som gör efter så kort tid.
Eftersom det är en tjänstebil är ju rostskyddet av underordnad betydelse, huvudsaken är att bilen fungerar och inte behöver stå på verkstad för reparation eller modifiering.
Där har Mondeon varit perfekt, inte ett enda besök har behövts mer än ett besök för normal service.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.