Nästa artikel
Rosttest: Ford Mondeo 2,0 Flexifuel (2008)
Rost

Rosttest: Ford Mondeo 2,0 Flexifuel (2008)

Publicerad 21 september 2008 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Från tillverkningsdatum 1 januari 2008 ska alla Ford Mondeo som säljs på den svenska marknaden vara extra rostskyddade. Tre specialåtgärder har vidtagits: invändig behandling i motorhuv/baklucka, stänklappar bakom framhjulen och ett förbättrat slitskydd på bilens underrede.
 

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Från tillverkningsdatum 1 januari 2008 ska alla Ford Mondeo som säljs på den svenska marknaden vara extra rostskyddade. Tre specialåtgärder har vidtagits: invändig behandling i motorhuv/baklucka, stänklappar bakom framhjulen och ett förbättrat slitskydd på bilens underrede.

Dörrarna samt balkarna under bilen var redan från början invändigt behandlade. Även det ger förstås plus i protokollet, liksom att de bakre skärmkanterna är vettigt konstruerade.

På minuskontot noteras att hela karossen är i stålplåt, att innerskärmarna bak är av fuktsamlande fltmaterial och att tröskellådornas skarvar är vända nedåt, mitt i hjulsprutet. En del av skarvarna under bilen är dessutom bristfälligt tätade.

- Men tack vare den extra behandlingen blir det ändå en fyra i betyg för Forden, säger Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström.

Han passar också på att rekommendera alla Mondeoägare att ta sig en titt under bilen och kolla att det förbättrade slitskyddet verkligen finns där.

- Vi har slumpmässigt stött på två Fordar där den extra behandlingen har missats. Det kan finnas risk att fer bilar är drabbade.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.