Ford Mondeo får nöja sig med godkänt betyg för rostskyddet. Bland annat bitvis dålig tätning håller nere betyget.
Mondeos kaross, dörrar och motorhuv är av stålplåt, medan bakluckan är av aluminium (se bild). På kombimodellen är bakluckan av plast, några andra skillnader i rostskydd finns inte.
Motorhuven saknar invändig behandling och har dålig tätning i hörn. Dörrarna har bättre tätningar och är invändigt behandlade. Bakre innerskärmar av filtmaterial, de främre av plast. Fuktsugande material i skarven vindrutestolpe/framskärm.
Underredet har ett smetigt, i efterhand pålagt slitskydd, under täckskivorna av papp saknas behandling alldeles. Yttre längsgående balkar behandlade på insidan, men inte de inre. Balkar och hålrum bak har bra behandling.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Men tänk efter: 12 års rostskyddsgaranti är ju jättebra. Om man inte är lika duktiga att hitta ursäkter för att rosten inte sitter på rätt ställe som de flesta andra märken, Mercedes inräknad.
Rosttest börjar bli överspelat. De flesta bilar har acceptabelt rostskydd.
Men hur är det med elektroniken?
Den nya "rosten" som många tror.
Kanske dags för en elektroniktest, hur nu det ska gå till?
milkylainen: Hur mycket kör du då totalt per år, om du kör så mycket på saltdränkta vägar?
Inte oväntat. Ford kommer aldrig prestera ett ypperligt rostskydd.
saabnisse: Det är inte överspelat. Det beror på hur man kör.
Jag kör mellan 3000-4000 mil om året på storstockholms saltdränkta motorvägar.
Salt och stenblästringen är förjävliga mot bilarna. Det börjar alltid komma rost ganska tidigt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.