Nästa artikel
Rosttest: Ford Kuga Titanium (2008)
Rost

Rosttest: Ford Kuga Titanium (2008)

Publicerad 8 juli 2008 (uppdaterad 28 november 2016)

Ford Kuga har en kaross huvudsak i stålplåt. Framskärmar är däremot i plast liksom den övre del av bakluckan som kan öppnas separat. Motorhuv, dörrar och baklucka är limmade och är väl skyddade med foglim. Inuti fnns rostskyddande medel. Framskärmarna har skyddande innerskärmar av hård plast och nedtill finns ovanligt nog stänklappar. Bak har Kuga filtinnerskämar vilket inte är lika bra.

Konventionell skärmkonstruktion innebär att man får en plåtkant mot vilken filtskärmen vilar. Den skyddas under filten med rostskyddsmedel. Undersidan är förhållandevis slät och väl skyddad av en massa som dock inte sprutats längst bak och inte i fjäderhusen. Balkar är skyddade med en tunn och bra produkt. Bränsletank är i plast. Denna behandling innebär en rejäl förbättring.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Ford Kuga Titan Subaru Forester 2.0 XE
Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.