Ford Kuga har en kaross huvudsak i stålplåt. Framskärmar är däremot i plast liksom den övre del av bakluckan som kan öppnas separat. Motorhuv, dörrar och baklucka är limmade och är väl skyddade med foglim. Inuti fnns rostskyddande medel. Framskärmarna har skyddande innerskärmar av hård plast och nedtill finns ovanligt nog stänklappar. Bak har Kuga filtinnerskämar vilket inte är lika bra.
Konventionell skärmkonstruktion innebär att man får en plåtkant mot vilken filtskärmen vilar. Den skyddas under filten med rostskyddsmedel. Undersidan är förhållandevis slät och väl skyddad av en massa som dock inte sprutats längst bak och inte i fjäderhusen. Balkar är skyddade med en tunn och bra produkt. Bränsletank är i plast. Denna behandling innebär en rejäl förbättring.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Ford Kuga Titan Subaru Forester 2.0 XEBetyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.