Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.
Ford Ka får underkänt för sitt rostskydd. Bilen är dessutom betydligt sämre behandlad än märkets andra nya modeller. Det beror enligt tillverkaren på att Ka inte byggs i en Fordfabrik, utan vid Fiats anläggning i Polen. Där saknas möjligheter att ge bilen den specialbehandling som övriga Fordar som säljs i Sverige genomgår.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Ford Ka får underkänt för sitt rostskydd. Bilen är dessutom betydligt sämre behandlad än märkets andra nya modeller. Det beror enligt tillverkaren på att Ka inte byggs i en Fordfabrik, utan vid Fiats anläggning i Polen. Där saknas möjligheter att ge bilen den specialbehandling som övriga Fordar som säljs i Sverige genomgår.
På minuskontot noteras att hela karossen är i stålplåt och att invändig behandling saknas såväl i balkarna under bilen som i dörrar, motorhuv och baklucka. Balkarna under bilen är också dåligt dränerade och var vid vår kontroll fyllda med kondensvatten. Här finns allvarlig risk för inre rostangrepp.
Bakläxa blir det även för att stänklappar saknas och för att tätningen av dörrar och motorhuv är bristfällig. Slitskyddet under bilen är heller inte hundraprocentigt, utan finns bara på de allra mest utsatta ställena.
Däremot är skärmkanterna bak bra konstruerade och plus blir det också för att bilen har plastinnerskärmar i alla fyra hjulhus.
- Men totalt sett blir det underkänt för nya Ka. Allra värst är kondensen i underredets balkar. Det kan bli en riktig rostfälla, säger Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström.
Rostskyddsgaranti: 8 år.
Testinformation
Betyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.