Ford Grand C-Max har en modern konstruktion med kaross helt i stålplåt. Huv, baklucka och dörrar har fogar tätade via limning, men ej perfekt i hörn. Inre behandling finns i dörrar men inte i huv eller baklucka. Framskärmarna har en luftig och bra utformning och är skyddade av innerskärmar i hård plast.
Bakskärmen är bra konstruerad och är skyddad av innerskärm av mjukt plastmaterial. Undertill finns ett slitskydd som delvis skyddar yttersidorna, plastsköldar i bakvagnen och ett skydd under motorn av mjukare plastmaterial. Flera karosskarvar är oskyddade.
Tanken är av plast med rostfritt påfyllningsrör och gummianslutning. Stänklappar saknas. När det gäller balkar är behandlingen bättre. Men vårt testexemplar har vissa svagheter, främst avsaknad av tätning av karosskarvar undertill samt ett ej heltäckande slitskydd. Det blir också ett utrymme under skjutdörrarna som ökar risken för rost.
Bilarna är besiktade av Rostskydds-Metoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Ford Grand C-Max Titanium 2.0 TDCi 163 hk PowershiftBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.